Kas biolisandiga kütust tohib muruniidukisse ja aiatehnikasse panna? Mida kurja võib etanool teha?

kodus.ee
Biokütus säilib vähem, kui tavaline bensiin 95 või 98. | Shutterstock

Nagu juba teada, siis alates maist 2018 müüvad Eesti tanklaketid bensiini 95, mis sisaldab viis protsenti etanooli. Asjatundjate sõnul ei tohiks see biolisandiga bensiin autodele mingit muret põhjustada. Kuidas on aga lood aiatehnikaga, näiteks muruniidukite või murutraktoritega? Millist pahandust võib etanool teha? Uurisime asja tootjatelt ja spetsialistidelt.
 

Suuremate mootoritootjate (MTD, Briggs, Kawasaki, Kohler) vastus biolisandiga kütuse kasutamise kohta aiatehnikas oli lühidalt selline, et võib kasutada küll kuni 10% bioaine sisaldusega kütust. Küll aga tuleb tähele panna seda, et biokütus säilib vaid 2-4 nädalat. Sel puhul on soovitav kasutada lisaks kütusestabilisaatorit, mis ei lase kütusel nii kiiresti rikneda. Tööriistapoodidest saab seda vajadusel osta.  

Muruniidukites on lubatud  kasutada ka kütust oktaanarvuga 98, mis on puhtam kui bensiin 95.
Bensiini 98 puhul pole ka põhjust karta, et see muruniiduki mootorile midagi halba teeks.
Võimaluse korral soovitavad asjatundjad kasutada spetsiaalset kütust, mis on tavalisest bensiinist oluliselt puhtam, aga ka muidugi kallim. Põlemisel ei teki halbu lisaaineid, see on kasulik nii keskkonnale kui aiatehnika mootorile. Selle kütuse säilivusaeg on pikk, kuni 3 aastat. Spetsiaalset kütust võiks kasutada tehnikas, millega tehakse tööd väga harva. Siis võid kindel olla, et mootor läheb alati tööle.

Etanool
 

Mida paha see etanool siis teeb ? Stokkeri tehniline nõustaja Artur Tšerenkov ütleb, et etanool  seob endaga õhus olevat niiskust (vett) ning seetõttu tekib oht, et kütusesüsteemi satub vett. Vesi kütusesüsteemis põhjustab aga alumiiniumosadega reageerimisel alumiiniumoksiidi (väga kõva materjal), mida tavaliste vahenditega hiljem ei leota lahti. Etanool samuti „lahustab“ või põhjustab „puitumist“ kummidetailidel, näiteks karburaatori membraanid, kütusevoolikud jne. Viimased omakorda kas pragunevad või kaotavad oma elastsuse. Mitteelastne kütuse või mõõtemembraan karburaatoris põhjustab „vaeset“ kütusesegu – mis omakorda võib põhjsutada ülepöördeid ja mootori kokkujooksu.

2T mootorites võib etanooli-vee segu pesta maha õlikihi mootori sisepindadel ning suurenenud friktsiooni tõttu võib jällegi mootor kokku joosta.

Hetkel on „puhtaim“ bensiin tanklas 98.  Neste klienditeeninduse sõnul  on see hetkel kõige sobilikum nii 2-T kui ka 4-T tehnikale.

Kes soovib täielikult „etanoolivaba“ kütust, saab kasutada Aspen  kütust: Punane Aspen – valmissegu 2T mootoritele. Sinine Aspen – puhas bensiin murutraktoritele ja niidukitele.

Mida soovitab kütusemüüja, sellest loe SIIT.

 

Sarnased artiklid