Kuhu ma kuulun?

Tiina Kolk
Messe Frankfurt GmbH

Selline oli tänavu 50. korda Frankfurdis toimunud messi Heimtextil trendiprognoosi moto. Amsterdami Stijlsinstituudi egiidi all esitleti viie teema – «Maximum Glam», «Pure Spiritual», «Active Urban», «Heritage Lux» ja «Multi-Local» – kaudu sisekujunduse kõige tähelepanuväärsemaid suundumusi ning turuarenguid.

Nagu nimigi viitab, keskenduvad «Where I Belong» ehk «Kuhu ma kuulun» väljapanekud indentiteediküsimustele ja trendiloojate hinnangul pole mitte kunagi varem identiteete tajutud nii paljudel viisidel kui nüüd.

Amsterdam Stijlinstituuti trendiuurija Anne Marie Commandeur nentis, et keskkonna hävitamise dramaatilist taset silmas pidades peame ressursside kasutamist ümber hindama. Seepärast järgisid trenditeemade koostajad materjale valides ringdisaini põhimõtteid. «Jätku­suutlikkus on ülioluline,» rõhutas trendi­uurija.
 

Uus essentsialism
 

Globaalse ebakindluse ajastul pöörduvad paljud disainerid iidsete vaimsete tavade ja looduse poole. Trendi «Pure Spiritual» autorid Daniera ter Haar & Christoph Brach ühendusest Raw Color eelistavad ehedaid materjale ja käsitööd, looduslike tooni(de)ga kangaid.
Tandemi sõnul sünnibki inimese loodud ja loodusliku maailma sulandumise tulemusena tundlik ja meeli ergutav keskkond. Trenditeadlik tarbija peaks ostma vaid neid kaupu, mille päritolu on «läbipaistev».
 

Kultuur on tähtis
 

Kultuurilisi mõjutusi globaalses maailmas uuriv trend «Multi-Local» kajastab ühtlasi käsitöö- ja dekoratiiv­mustrite pidu alates Aafrika hõimude pärandist kuni nüüdisaegsete geomeetriliste ja abstraktsete lahendusteni. Teatavasti ei juhita globaalset disaini enam Läänest.

«Nüüdisaeg on tänu internetiühendusele väga eksperimentaalne ja avatud mõjudele. Maailm on inimestele käeulatuses,» tõdevad trendi jäädvustajad Stephen Tayo ja Jan Hoek, keda paelusid erinevate kontinentide mustrid ja neist inspireeritud kangad, vaibad, katted jms. Samuti pärandtrükid batika ja ikatina, žakaar- ja gobeläänkoed. Selles teemas on kohane kuum ja vürtsikas palett – kõrvitsa­kollase, paprikapunase, mee-, vee- ja teiste toonidega.
 

Ilu otsinguil
 

Trend «Heritage Lux» ülistab täna­päevasel moel ajalugu ja traditsioone ning suunab uudistajad unenäomaastikku, milles luksuslikud tekstiilid on laetud endisaegsete viidetega, kuid nende loomisel on oluline roll digivaldkonnal ja ehedal, väärtuslikul toormel, materjalidel ja kõrgtehnoloogial ning ka ajalool, loodusel ja ... maagial.
«Tahan pildistada kõike võimalikult puhtalt, võimalikult väheste digitaalsete manipulatsioonidega,» tunnistas esitluse autor, Hollandi kunstnik ja disainer Bart Hess.
 

Rohkem on rohkem
 

Bastiaan de Nennie loodud trend «Maximum Glam» ühendab glamuurivaimustuse tehnoloogiaga. Intensiivsete, küllastunud ja erksate värvidega trend on tegelikult kokkupõrgete ja mässude mäss. Enesekindel ja raju. Tore, helendav ja kitšivalik muutub jõhkralt glamuurseks tänu elektrilisele läikele, sünteetilisele helgile, digitaalsetele apsudele ja kunstlikule hägususele.
«Skannisin tekstiile kollaažide ja assamblaažide tarvis. Ma ei kopeeri reaalsust, ma kasutan reaalsust ka siis, kui see pole täiuslik,» kommenteeris de Nennie.
 

Mõistlik eluviis
 

Rühmituse Team Envisions koostatud trend «Active Urban» on suunatud linliku eluviisiga nooremale, toote­kunsti hindavale tarbijale, kes teadlikult järgib ringdisaini põhimõtteid, milles on oluline osa just materjalide ümbertöötlemisel ja taaskasutusel.
«Kuna «Active Urban» on seotud digitaalse elamisega, rõhutades lihtsust ja minimalistlike materjalide kombinatsiooni, otsustasime, et VR (virtuaalreaalsus) ja fotograafia on selle idee jäädvustamiseks parimad meediumid,» põhjendavad autorid.
Trendi «Active Urban» värvide julge, jõuline ja utilitaarne palett hõlmas muu hulgas töörõivasinist, asfalthalli ja roomikmasina kollast.

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid