Oled erialalt moedisainer. Kuidas sa tootedisainini jõudsid?
Näen end pigem rõivadisaineri kui moekunstnikuna. Erinevad disaini distsipliinid on selles mõttes universaalsed, et olenemata loodavast objektist võib selle taga olla sarnane analüüsi ja probleemi lahendamise meetod. Erisused seisnevad küll spetsiifilistes oskustes, kuid idee olemasolul saab tehnilisi nüansse välja töötata konsulteerides või teadmisi täiendades.
Flirt sisustuse ja tootedisainiga sai alguse, kui mõtisklesin riidepuude funktsionaalsuse üle üht oma koolitööd esitledes. Mind häiris, et kudumid, millega olin vaeva näinud, kippusid õlast välja venima, kerged pluusid ja raskemad jakid libisesid tihtipeale maha. Uuesti muutus funktsionaalsete riidepuude teema aktuaalseks, kui töötasin moetööstuses ja olin kavandanud oma esimesed rõivamudelid. Siis tekkis ka konkreetne idee luua ilus ja praktiline riidepuu. Kriteerium oli, et see võimaldaks rõivaid esteetiliselt presenteerida ja aitaks neid ka kodustes tingimustes kaunitena säilitada. Usun, et just tänu sellele, et olen erialalt moedisainer, juhtus nii, et esimeseks disainitud sisustustooteks sai WOHi riidepuu.
Kuidas sai alguse sinu koostöö kaubamärgiga WOH ja mis sind selle juures innustab?
WOH sai alguse riidepuust, sest peale moeloome tekkis väljund ka sisustuse vallas. Aastaid tagasi sai tehtud esimesed katsetused turule tulekuks, millega kaasnes arusaam, et terviklikuks lahenduseks tuleb välja töötada laiemat kasutust pakkuv seeria. Olgugi et toode on võrdlemisi väike ja pealtnäha lihtne, pole selle arendusprotsess olnud sugugi kerge. Õnneks leidus inimesi, kes ideesse uskusid ja olid nõus panustama.
Kuna edasine jätkus tasa ja targu, erialase töö ja magistriõpingute kõrvalt, kujunes protsess päris pikaks. Alguses andis indu isiklikust vajadusest sündinud idee, täna käivitab visioon sellest, mis võiks WOHist ühel päeval saada. Nüüd, kus see nägemus on ka palju selgem ja terviklikum, ootan põnevusega aega, kui see hakkab realiseeruma.
Mis tõi sinu arvates WOHile tunnustuse maineka disainiauhinna Red Dot näol?
Usun, et žüriile jäi silma toote unikaalne välimus ja tehnoloogiakasutus selles konkreetses tootekategoorias. Peale selle veel toote funktsioonile asjakohane materjalikasutus, puhas joon ning kindlasti mängis rolli ka jätkusuutlikkuse moment.
Mida selline tunnustus sinu kui disaineri jaoks tähendab ning kas ja kuidas see mõjutab sinu edasisi tegemisi?
Disainerile annab selline tunnustus kindlasti juurde julgust. Mulle kui disainerile pakub suurimat rahulolu see, kui toode inimestele nii palju meeldib, et nad soovivad seda omada ja kasutada. Erialane tunnustus on aga hoopis teise tasandi kiitus − nagu kaasvõitleja õlapatsutus!
Moedisaineri rollis peidan enda eufooriat väikese naeratusega, kui tänaval kõnnib keegi vastu minu disainitud riietes, nähes seejuures ülimalt enesekindel ja kena välja. Arusaadavalt on kodusisustuselementide puhul seesugust äratundmisrõõmu vähem.
Red Doti tunnustus on südamelähedane eelkõige seetõttu, et tähelepanu tuli tootele väljastpoolt minu paberil olevat eriala. Minu jaoks on see märk sellest, et mu probleemide lahendamise ja ka toote esitlemise viis on vettpidavad, andes indu ja julgust edasi tegutseda.
Mida soovitaksid noortele disaineritele, et oma loominguga edu saavutada?
See on keeruline küsimus. Juhendasin hiljuti EKAs moedisaini kursust ja sain aru, et nõu, mis sobib ühele, ei pruugi palju anda teisele. Ühele soovitaks rohkem enesekriitikat, teisele rohkem julgust. Kutsuksin üles mõtlema laialt, avardades silmaringi ja samas otsides ühenduspunkte. Universaalne aegumatu soovitus on mul alati sama: mõtle, kellele ja miks sa lood. Olgu tegu toote-, moe- või mõne muu disainidistsipliiniga, järjekindlust on alati vaja.
Mis tööd sul praegu käsil on ja millised on tulevikuplaanid?
Peale üldise äreva 2020. aasta taustafooni on minul ja WOHil hästi põnev aeg! Avan pärast aastatepikkust hoovõttu disainistuudiot. Väikese vihjena võin sosistada, et on, mida oodata − nii WOHilt kui ka pikemas plaanis moealaselt.